Optimal prismærkning med prismærker
På det salgsfremmende områder spiller mærkning af priser og tilbud en afgørende rolle. Kunderne påvirkes af forskellige faktorer, når de handler. Disse afspejles også i købsadfærden. Det er netop disse faktorer, som iværksættere bruger til at påvirke kundernes forbrugeradfærd.
Rabatter er blandt andet et vigtigt kriterium, når man foretager et køb. Vores købsbeslutninger er som regel impulsive af natur. De er påvirket af følelser, især når det drejer sig om tilbudsvarer. Når vi køber disse såkaldte gode tilbud, frigiver vores hjerne dopamin og belønningscentret er aktivt.
Dermed er rabatter og tilbud i stand til at påvirke købernes adfærd. Det er derfor vigtigt at mærke disse tilbud optimalt. Men hvordan gør man bedst kunderne opmærksomme på gode tilbud?
Med tilbud er det essentielt at signalere den nedsatte pris. Rabatmærkning eller signalfarver er ideelle til at tiltrække opmærksomhed fra kunderne. Forbrugeradfærden kan påvirkes vha. forskellige mærkninger. Effektiv og iøjnefaldende prisskiltning er en vigtig del af salgsfremstød.
De fleste kunder er allerede klar over, at nogle købsbeslutninger ikke er rationelle. På trods af denne viden påvirkes vores hjerner stadig af rabatter, reklamer og indflydelse. Det er grund nok til, at virksomheder lægger stor vægt på prismærkning.
Prisskiltning til UDSALG, rabatkampagner og ophørsudsalg
De fleste mennesker kan godt lide at "shoppe". Det handler ikke altid kun om selve købet, men også om oplevelsen og følelsen af at have købt et produkt til en favorabel pris. Derfor arrangerer detailhandlen jævnligt særlige rabatkampagner og kalder dem UDSALG eller ophørsudsalg. Kampagnerne understøttes af prisskiltning i iøjnefaldende farver og former.
Mens prisforkanter er defineret af prismærkning på hylden, står prisskiltning for prismærkning på selve produktet. Skiltningen er kendetegnet ved deres fleksibilitet med hensyn til placering, fastgørelse og design. Disse egenskaber gør prisskiltning velegnet til effektiv prismærkning direkte på produktet.
Prisskiltning kan fastgøres på forskellige måder. Ud over indstiksskilte, tavlespyd eller skiltespyd har vi også stjerneskilte. De fås i forskellige farver og former. Ud over farven kan formen eller størrelsen også vække interessen for kunden.